نکاتی کاربردی در مورد نظافت منزل که باید بدانیم

نکاتی کاربردی در مورد نظافت منزل که باید بدانیم

 آندا تاناکا در تی کشیدن، گردگیری و پاک کردن لکه ها تخصص دارد. در مطلب زیر از رازهای آندا که او را به یک متخصص امور نظافتی تبدیل کرده است باخبر می شوید.
آندا در واقع یک هنرمند است، اما برای چرخاندن زندگی به شغل دیگری نیز نیاز دارد. او در این باره می گوید:
«من در خانه ‌ای بسیار تمیز بزرگ شدم و این روی سبک زندگی من تأثیر زیادی داشته است. وقتی آگهی استخدام یک شرکت خدمات امور نظافتی را دیدم با خود گفتم آیا این واقعیت دارد؟ یک شرکت امور نظافتی که هنرمندان را استخدام می کند؟»
اما حالا دو سال است که آندا در این شرکت کار می کند و در حرفه ی خود پیشرفت زیادی نیز داشته است. اگر روش های خودتان برای امور نظافتی منزل مؤثر واقع نمی شوند به نکاتی توجه کنید که آندا در این مورد به شما پیشنهاد داده است:

هنگام نظافت منزل همه ی سطوح را شطرنجی در نظر بگیرید
آندا می گوید« «من برای سطوح کوچکی مثل آینه و روی پیشخوان، یا سطوح بزرگتر مثل کف خانه همیشه همین کار را می کنم. وقتی همه ی سطوح را شطرنجی و مربع مربع تصور می کنم، نظافت هیچ قسمتی از سطح را جا نمی اندازم و جایی را نیز بیش از یک بار تمیز نمی کنم».

همیشه از بالا به پایین تمیز کنید
به گفته ی آندا «اگر می خواهید کل خانه را از سر تا پا نظافت کنید، همیشه کف خانه را برای مرحله ی آخر نگه دارید. در غیر این صورت ممکن است خاک و گرد و غبار جاهایی که تمیز می کنید دوباره روی زمین نظافت شده بنشیند و آن را آلوده کند».
 

برای نظافت و برق انداختن سطوح از کهنه های قابل شست و شو و دستمال میکروفایبر استفاده نمائید.


برای نظافت می توانید از اقلام مختلفی بهره بگیرید
آندا می گوید «معمولا از کهنه های قابل شست و شو برای تمیز کردن استفاده می کنم. آن‌ها برای برق انداختن سطوحی مثل گرانیت، آینه و پنجره بسیار مناسب هستند و باعث می شوند از دستمال کاغذی کمتری استفاده کنید».
آندا از دستمال های میکروفایبر هم زیاد استفاده می کند اما آنها را از قسمت لوازم جانبی اتومبیل فروشگاه ها خریداری می کند. او می گوید «قیمت آن در قسمت لوازم اتومبیل نسبت به قسمت لوازم شست و شو بسیار ارزانتر است».آندا برای تمیز کردن پیشخوان های کثیف و پله های خاک گرفته نیز از شیشه پاکن های دستی استفاده می کند. او می گوید «برای جدا کردن آشغال های چسبناک از کف، از کاردک استفاده کنید. کاردک این کار را بسیار ساده می کند».

پیش از گردگیری سیم‌های برق را جمع کنید
او در این باره می گوید: «سیم ‌های برق خیلی خوب خاک را به خود جذب می کنند. به همین دلیل سعی می کنم آن‌ها را از روی زمین کنار هم جمع کرده و دسته کنم تا خاک دور و برشان جمع نشود».

همیشه حمام را با شیشه پاک کن دستی خشک کنید
آندا برای مقابله با باقی ماندن لک های به جا مانده از قطرات آب یا مواد شوینده، همیشه حمام را تا جایی که می تواند خشک می کند. او می گوید «من حتی پرده‌های دوش یا لبه های ورودی محل استقرار آن را با یک شیشه پاک کن دستی خشک می کنم».

برای داخل خانه کفش‌های مخصوص داشته باشید
آندا توصیه می کند «اگر قبل از ورود به خانه کفش‌های تان را درآورید، خاک کمتری وارد خانه می شود. من خودم در زمستان دمپایی روبسته و در تابستان دمپایی لاانگشتی می پوشم».

خانه را هنگام آماده شدن غذا نظافت کنید
او می گوید «خیلی دوست دارم وقتی سر میز شام می نشینم مطمئن باشم امور نظافتی منزل تمام شده و تنها چیزی که برای تمیز کردن مانده ظرف های شام است». یکی از بهترین زمان ها برای امور نظافتی منزل زمانی است که منتظر آماده شدن غذا هستید. در این مدت پیشخوان و ظرف و ظروف داخل ظرفشویی را تمیز کنید و مواد غذایی که استفاده کرده اید را سر جای خودشان بگذارید.
 

برای کم کردن حجم کارهای نظافتی بهتر است به محض مشاهده لکه آن را تمیز کنید.


لکه ها را بلافاصله پاک کنید
آندا در مورد لکه ها می گوید «هرچه بیشتر بمانند سخت تر پاک می شوند». هر وقت جایی لکه‌ای می بینید همان موقع با لکه‌بر به سراغش بروید و آن را پاک کنید.

همه چیز را تا زمان تمیزکاری و قرار دادن سر جای شان مرتب نگه دارید
او می گوید «کارهای ساده ای مثل مرتب کردن مجله ها و نامه ها یا تا زدن رو تختی را به تعویق نیاندازید. حتی اگر واقعا زمان جمع کردن خرت و پرت‌های تان را ندارید، با نظم دادن به آنها در همان حالت، منزل شما مرتب‌تر به نظر می رسد».

هر روز کمی از وقت خود را به نظافت اختصاص دهید
یکی از نکات مهم امور نظافتی منزل تداوم در انجام این کار است. آندا در این باره می گوید «مردم خیلی به جزئیات توجه می کنند، اما بهتر است به تصویر کلی نگاه کنید. من هر روز زمان کوتاهی از وقتم را به امور نظافتی منزل، مرتب کردن، تمیز کردن پیشخوان و انجام کارهای کوچک اختصاص می دهم. این به سلامت ذهن کمک می کند و باعث می شود امور نظافتی منزل آسان تر شود».

هنگام نظافت منزل رادیو گوش کنید
آندا یک نیروی متخصص خدمات نظافت است که از این کار لذت می برد. با این حال علاقه دارد هنگام نظافت رادیو گوش کند. او موسیقی مخصوص ورزش را برای این کار پیشنهاد می کند و می گوید «موسیقی مخصوص ورزش عالی است. این نوع موسیقی باعث می شود سریع تر و محکم تر تمیز کنید و احساس ورزش کردن به شما دست دهد».

 

مطالب مرتبط